
Lees over de openheid van de Ons® Suite en hoe dit bijdraagt aan werkgemak en zorgkwaliteit.
Artikel | ghz
Bij ghz-zorgorganisatie Zozijn draait alles om het optimaal ondersteunen van cliënten én medewerkers. Met ruim 2.500 medewerkers en 4.700 cliënten staat efficiënt werken hoog op de agenda. Marcel Wijnands, bestuurder bij Zozijn: “Elke euro willen we zoveel mogelijk besteden aan zorg dichtbij de cliënt. Met Nedap Ons® hebben we onze processen slimmer georganiseerd, zodat we meer tijd en middelen overhouden voor wat écht telt.”
Geplaatst op 07-04-2025
Van inefficiënt naar toekomstgericht
Zozijn werkt vanuit een duidelijke missie: mensen tot bloei laten komen. Marcel: ”Dat vraagt erom dat je zoveel mogelijk middelen direct wilt besteden aan medewerkers in de nabijheid van de cliënt. En daarom moet je de overhead slim organiseren.” Acht jaar geleden liep Zozijn tegen uitdagingen aan op het gebied van administratie en overhead door omslachtige processen, zoals foutgevoelige registratie in Excel en Word. Marcel: “Na een grondige herinrichting van onze processen gingen we op zoek naar software die onze nieuwe processen konden ondersteunen.” Na een zorgvuldig selectietraject kozen ze voor Nedap Ons®. Marcel: “Jaarlijks meten we onze overhead in relatie tot andere zorgorganisaties in de gehandicaptenzorg. Op dit moment behoort die van ons tot de laagste van Nederland.”
“Dankzij een andere inrichting van processen en het gebruik van Nedap Ons® besparen we jaarlijks meer dan een miljoen euro. Geld dat we direct aan zorg kunnen besteden.”Marcel Wijnands, bestuurder bij Zozijn
Administratieve druk verder terugdringen
Hoewel de formele overheadkosten sterk zijn gereduceerd, blijft informele administratie een uitdaging. Marcel: “Medewerkers in het primaire proces besteden naar eigen schatting ongeveer een derde van hun tijd aan administratieve handelingen. Dat gaat van koelkastlijstjes tot reiskostenformulieren, maar ook het methodisch werken in het cliëntdossier hoort daarbij. Natuurlijk moeten we verantwoorden wat we doen, maar op dit vlak denken we dat we nog slagen kunnen maken. Dat is de volgende stap die we graag willen zetten.”
Toekomstgericht partnerschap met Nedap
De komende jaren staan zorgorganisaties als Zozijn voor verschillende uitdagingen, waaronder financieel. Marcel: “We zien dat er vanuit de Rijksoverheid bezuinigingen dreigen, waardoor ook gemeenten vanaf 2026 over minder middelen beschikken. Dit heeft directe invloed op onze dienstverlening. Met minder geld toch zoveel mogelijk handen aan het bed houden vraagt om het terugdringen van administratieve taken van medewerkers. Nedap kan ons daarin als partner ondersteunen.”
Klaar voor de zorg van morgen
Net als in de hele zorgsector, ziet ook Zozijn dat er de komende jaren veel medewerkers met pensioen gaan. Tegelijkertijd staat de aanwas van nieuw personeel onder druk. Marcel: “We moeten ons werk slimmer organiseren, zodat we met minder mensen toch dezelfde kwaliteit van zorg kunnen bieden. Administratieve lasten spelen daarbij een grote rol: medewerkers geven vaak aan dat de hoeveelheid administratie een belangrijke reden is om uit de zorg te vertrekken. Minder administratie is dus niet alleen noodzakelijk vanuit financieel perspectief, maar biedt ook kansen om medewerkers aan ons te binden en hen het werk te laten doen waar ze voor opgeleid zijn en wat ze graag doen.”
Al meer dan 25 jaar is onze missie ‘Meer tijd voor zorg’. We willen dat mensen in de zorg zo leuk en makkelijk mogelijk kunnen werken. Natuurlijk is er veel veranderd in het zorglandschap en op het gebied van technologie. Daarom willen we dat de suite zich steeds meer gaat gedragen als een goede collega. Eentje waarop je kunt vertrouwen, die verbindt en je voldoening geeft over je werk. Nedap Ons® werkt voor jou.