
Lees over de openheid van de Ons® Suite en hoe dit bijdraagt aan werkgemak en zorgkwaliteit.
Artikel
Soms zegt één foto meer dan een hele alinea aan tekst. Dat is precies de gedachte achter fotorapportage. Met deze nieuwe toevoeging aan Nedap Ons® kunnen zorgprofessionals eenvoudig foto’s toevoegen aan het cliëntdossier. Een wens die veel zorgorganisaties al langere tijd koesteren.
De eerste pilotresultaten zijn positief: het gebruik stijgt gestaag en de uploads nemen toe. We vroegen producteigenaar Stefan Teijgeler hoe de ontwikkeling verliep. “Het mooie is dat het iets simpels is, maar met een groot effect,” zegt Stefan. “Met één foto kun je iets laten zien wat met woorden moeilijk te omschrijven is. Dat maakt de zorg niet alleen efficiënter, maar ook menselijker.”
Geplaatst op 09-10-2025

Samen met productspecialist Anne Wieskamp verzamelde Stefan een groep koplopers uit verschillende zorgmarkten. Deze gebruikers testten de functie intensief en gaven waardevolle feedback.
Zo werd bijvoorbeeld duidelijk dat foto’s vaak gevoelige informatie bevatten. Om te voorkomen dat dit direct bij het openen van het dossier zichtbaar is, werd een subtiele waas toegevoegd: zorgverleners kunnen nu zelf kiezen of ze een foto willen openen. Om de tijdlijn schoon te houden en netwerkbelasting voor mobiele gebruikers te verkleinen, werden kleinere voorvertoningen geïntroduceerd. Foto’s worden nu pas in hoge resolutie geladen als je ze aanklikt.

“Met fotorapportages maken we zichtbaar wat woorden soms niet kunnen zeggen. Ze geven direct beeld bij een zorgvraag - zoals plekken op de huid - en maken ondersteuning concreter en begrijpelijker”Johanna Leijendekker, Functioneel beheerder bij van Boeijen
In Ons® Wondzorg was het al mogelijk om te rapporteren met behulp van foto’s. Die kennis en ervaring hielp het team van Stefan om sneller te ontwikkelen. “De integratie met mobiel was cruciaal, omdat foto’s vaak met een telefoon worden gemaakt en veel zorgprofessionals op hun mobiel rapporteren,” benadrukt Stefan. “Dus het moest op mobiel even goed werken als op web. Dat kostte extra afstemming tussen de teams, maar het resultaat mag er zijn.”
De uitdaging zat niet alleen in de techniek, maar ook in het zorgvuldig afkaderen van het doel van de foto. Stefan: “We wilden de intentie van fotorapportage heel duidelijk stellen: foto’s van de individuele cliënt, binnen de context van zorg.”

“Met één foto kun je iets laten zien wat met woorden moeilijk te omschrijven is. Dat maakt de zorg niet alleen efficiënter, maar ook menselijker.”Stefan Teijgeler, softwareontwikkelaar bij Nedap
Fotorapportage kan in de dagelijkse praktijk veel tijd schelen. Beeldmateriaal helpt om situaties snel te interpreteren, zonder alles uitgebreid te hoeven omschrijven. Maar sommige organisaties gebruiken de functie voor heel andere doeleinden. Binnen de verslavingszorg maken ze foto’s om de staat van een huis vast te leggen. Een andere organisatie maakt foto’s van de houding van cliënten, als documentatie voor de paramedische dienst. Daarnaast kunnen zorgverleners straks zelf kiezen welke foto’s ze via Caren willen delen met het informele netwerk. Zo wordt beeld niet alleen een hulpmiddel voor zorgprofessionals, maar ook een verbindende factor met de familie.
Fotorapportage is beschikbaar voor alle Nedap Ons® gebruikers. Applicatiebeheerders kunnen de functie zelf aanzetten, zonder tussenkomst van Nedap. En dat is precies hoe het bedoeld is: flexibel, veilig en volledig in handen van de zorgorganisatie.