Ons® Suite
Voor wie
Verhalen & nieuwsOver Nedap
Starten met Ons®
Contact

VVT | hbh | Artikel

Minder werkdruk dankzij de nieuwe planhulp in Nedap Ons®

De zorg staat onder enorme druk. Met steeds meer cliënten, maar onvoldoende zorgprofessionals is onder andere plannen een grote uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat iedereen de zorg krijgt die ze nodig hebben, terwijl je ook rekening houdt met je collega’s en onverwachte situaties zoals ziekmeldingen? 

Vanaf 2025 maakt de planhulp van Nedap Ons® dit een stuk eenvoudiger. Deze functionaliteit binnen de Ons® Suite helpt zorgorganisaties sneller en slimmer te plannen. Door bijvoorbeeld de reistijd te verminderen komen er meer zorguren beschikbaar en verhoogt de planhulp de productiviteit. Minder gepuzzel en meer tijd voor wat echt belangrijk is: goede zorg. 

Nedap zet met de planhulp een belangrijke stap om de zorg klaar te maken voor de toekomst. 


Geplaatst op 15-01-2025

Selvi

Slimme technologie die met je meedenkt
De planhulp maakt gebruik van slimme technologie. Het houdt rekening met de beschikbaarheid van medewerkers, de wensen van cliënten en de praktische kant van de planning, zoals reistijden. Eef Smeets, business developer bij Nedap: “Planners worden met planhulp ondersteund bij het maken van de steeds complexere puzzel. Toch blijft de menselijke check belangrijk.” Selvi Ratnasingam, tribe lead zorglogistiek bij Nedap: “De planhulp werkt semi-automatisch. Hierdoor behouden planners de controle en kunnen ze handmatig bijsturen waar nodig.” 

Minder werkdruk, meer grip
Met de planhulp kun je eenvoudig inspelen op acute planningsproblemen, zoals een ziekmelding. Het systeem geeft direct suggesties voor wie een dienst kan overnemen, rekening houdend met contracturen en beschikbare tijd. Je krijgt verschillende opties te zien en informatie over hoe dit de productiviteit beïnvloedt. Zo kun je snel een goede keuze maken en kost het plannen minder moeite. 

Bij het verwerken van ongeplande plankaartjes geeft de planhulp direct suggesties voor de beste plaatsing binnen de planning. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat eerst wordt gekeken naar medewerkers die minder uren werken dan in hun contract staat. De planhulp helpt ook om medewerkers snel uit te plannen bij situaties zoals kort- of langdurig verlof of als iemand uit dienst gaat. Tegelijk krijg je suggesties voor wie de cliënten kan overnemen. Zo maak je eenvoudig een effectieve planning, ook bij onverwachte situaties. 

Sneller communiceren met de virtuele assistent

In de toekomst kan de planhulp mogelijk worden uitgebreid met een virtuele assistent die ook communicatietaken automatiseert. Wijzigingen in de planning worden direct gecommuniceerd naar medewerkers en cliënten. Deze virtuele assistent wordt momenteel getest bij enkele zorgorganisaties. Selvi: “Uit onze gesprekken met planners blijkt dat zij soms tot 70% van hun tijd met communicatietaken bezig zijn. Met deze integratie besparen zij veel tijd, omdat ze niet langer zelf hoeven te bellen of berichten te sturen.” 

“Door verschillende onderdelen zoals planning, roostering en communicatietaken samen te laten werken in één systeem, helpen we zorgorganisaties en zorgteams bij het bouwen aan toekomstbestendige zorg.”  Eef Smeets, business developer bij Nedap 

Eerste resultaten uit de praktijk

De planhulp is momenteel in gebruik bij hulp bij huishouden (hbh). Selvi Ratnasingam: “We zijn een jaar geleden gestart met de planhulp voor hbh. De eerste reacties zijn positief. Door de eerste resultaten binnen de hbh kijken we uit naar de volledige uitrol van de planhulp binnen hbh in Nedap Ons®, dit zal eind 2025 gereed zijn.”

Na deze proef onderzoeken we de komende maanden de mogelijkheden om de planhulp uit te breiden naar andere zorgsectoren, zoals wijkzorg. Om ons hierop voor te bereiden ontwikkelen we onder andere API’s waarmee planningen kunnen worden aangepast. Deze API’s zijn straks beschikbaar voor zowel onze eigen planhulp als voor externe partijen. 

Benieuwd naar de mogelijkheden? 
Wil je meer weten over hoe de planhulp jouw hbh-organisatie kan ondersteunen? Of wil je deelnemen aan het onderzoek naar de mogelijkheden van planhulp binnen wijkzorg? Neem contact op met Eef Smeets via 06 4353 2241 of mail naar eef.smeets@nedap.com

prod v4.6.3