
Lees over de openheid van de Ons® Suite en hoe dit bijdraagt aan werkgemak en zorgkwaliteit.
Artikel | vvt
Ouderenzorgorganisatie Liberein biedt met ongeveer 1.525 medewerkers intensieve, complexe en specialistische zorg aan zo’n 1.350 cliënten. Dit gebeurt thuis, of in een van de zes locaties in Enschede en Glanerbrug. Binnen de flexpool, waar medewerkers op verschillende afdelingen ondersteunen, is overzicht onmisbaar. Nedap Ons® helpt het rooster en de planning overzichtelijker te maken, zodat ook flexmedewerkers zich kunnen richten op waar het echt om gaat: het ondersteunen van goede zorg.
Bij Liberein draait het om het bieden van de ondersteuning die nodig is, terwijl cliënten worden aangemoedigd om het maximale uit zichzelf te halen. Om hierbij optimaal aan te sluiten, maken teams hun eigen roosters. De diensten die overblijven worden ingevuld door flexmedewerkers. Zij schrijven zichzelf via Nedap Ons® in op deze openstaande diensten. Het systeem houdt daarbij rekening met kwalificaties en ervaring, zodat alleen diensten worden getoond waarvoor de medewerker bevoegd is.
Mandy Wolfs, verpleegkundige in de flexpool van Liberein: “Ik ben regelmatig aan het kijken welke diensten er openstaan en met welke zorgvraag. Het systeem geeft mij heel duidelijk inzicht in welke diensten beschikbaar zijn. Alles staat netjes onder elkaar, waardoor ik makkelijk kan zien wat bij mij past.”
Geplaatst op 02-05-2025
Zelf regie voeren op je werkdag
Binnen de flexpool van Liberein hebben medewerkers veel vrijheid in het kiezen van hun diensten. Jeffrey Versteeg, teamleider flexpool van Liberein: “Doordat mensen zichzelf inschrijven hebben ze grip op hun rooster én verantwoordelijkheid voor hun planning. Nedap Ons® stimuleert op deze manier eigenaarschap en vertrouwen. Het zorgt ervoor dat mensen zich bezig kunnen houden met waar ze eigenlijk mee bezig willen zijn. En dat ze de volle aandacht aan hun werk kunnen geven.”
“Het systeem is overzichtelijk, efficiënt en werkt prettig. De collega's op de werkvloer kunnen het bijna met hun ogen dicht gebruiken.”- Jeffrey Versteeg, teamleider flexpool van Liberein
Meer rust, minder administratie
Overzicht en eenvoud zijn van groot belang voor de medewerkers van Liberein. Mandy: “Ik open Nedap Ons® en dan kan ik daarin alles vinden over de cliënt. De rapportages, de agenda, alles staat centraal beschreven. Ik hoef niet te zoeken, alles staat op één plek. Dat geeft rust én meer tijd voor zorg.” Jeffrey: “Ik hoef niet te werken met aparte lijstjes. Ik controleer de uren aan de hand van de roosters en de weekstaten. Een paar klikken en het is klaar.”
Verbinding en samenwerken als één team, ook met flexers
Binnen de flexpool is het extra belangrijk om je onderdeel te voelen van het grotere geheel. Mandy: “Omdat alles centraal beschreven staat en iedereen in hetzelfde systeem werkt, ben ik altijd up-to-date. Dat voorkomt misverstanden. En als flexer heb ik ook het gevoel dat ik bij het team hoor, omdat ik gewoon mee kan praten. We communiceren via Nedap Ons®, wat ontzettend veel e-mails en telefoontjes scheelt. Iedereen binnen het team kan reageren, snel en duidelijk.”
De korte lijnen met andere disciplines maken het werk nog efficiënter. Mandy: “Alles is gekoppeld aan de cliënt. De fysiotherapeut, de ergotherapeut, de logopedist, de artsen – iedere zorgverlener rond de cliënt heeft toegang. Daardoor hebben we korte lijntjes met elkaar.”
“Alles is gekoppeld aan de cliënt. De fysiotherapeut, de ergotherapeut, de logopedist, de artsen – iedere zorgverlener rond de cliënt heeft toegang. Daardoor hebben we korte lijntjes met elkaar. ”- Mandy Wolfs, verpleegkundige in de flexpool van Liberein
Gebruiksgemak voor iedereen
Nedap Ons® is eenvoudig in gebruik, ook voor nieuwe collega’s. Jeffrey: “In de flexpool hebben we vaak te maken met kortdurende contracten. En dan is het fijn dat het systeem zo makkelijk uit te leggen is aan nieuwe medewerkers. Het werkt eigenlijk vanzelfsprekend.” Mandy: “Of ik nu op de laptop werk, een tablet of mijn telefoon, het maakt eigenlijk geen verschil. Geen gedoe met verschillende pagina’s of icoontjes. Ik hou van duidelijkheid. En dat biedt het systeem. Op mobiele apparaten is Nedap Ons® net zo overzichtelijk als op een laptop. Alles werkt hetzelfde, wat het heel gebruiksvriendelijk maakt.”
Technologie die zorg ondersteunt
Mandy: “De manier waarop ik zorg verleen is sinds we Nedap Ons® gebruiken veranderd. Ik werk nu nog structureler en doelgerichter en kan makkelijker prioriteiten stellen. Omdat alles centraal beschreven staat en alle disciplines met elkaar in het systeem werken, blijf je op de hoogte en heb je eigenlijk geen misverstanden meer.”
Al meer dan 25 jaar is onze missie: meer tijd voor zorg. We willen dat mensen in de zorg zo leuk en makkelijk mogelijk kunnen werken. Natuurlijk is er veel veranderd in het zorglandschap en op het gebied van technologie. Daarom willen we dat de suite zich steeds meer gaat gedragen als een goede collega. Eentje waarop je kunt vertrouwen, die verbindt en je voldoening geeft over je werk. Nedap Ons® werkt voor jou.