Ons® Suite
Voor wie
Verhalen & nieuwsOver Nedap
Starten met Ons®
Contact

Artikel | vvt

Carintreggeland versnelt zorgtransformatie met Nedap Ons®

Carintreggeland is een van de grotere vvt-organisaties in de regio Twente, met ruim 4.200 medewerkers en bijna 12.000 cliënten. De zorgorganisatie is actief in de wijkverpleging, verpleeghuiszorg, herstelzorg en dag- en thuisbegeleiding. Ze kozen in 2024 voor Ons®, het elektronische cliëntdossier (ECD) van Nedap, om hun overgang naar toekomstbestendige zorg te ondersteunen. De implementatie van het nieuwe ECD was onderdeel van een grotere beweging om zorgprocessen opnieuw vorm te geven en samen te werken aan betere zorg.


Geplaatst op 20-02-2025

CarintReggeland-Samenandersopweg-NedapOns®

De aangepaste zorgprocessen en het nieuwe ECD maken deel uit van het programma Samen Anders op Weg. Dit programma is een belangrijke stap in de bredere maatschappelijke transitie die Carintreggeland nastreeft. Inge Zwijnenberg, bestuurder bij Carintreggeland: ”We maken onze zorg toekomstbestendig door bij te dragen aan een maatschappij waarin mensen elkaar ondersteunen in hun eigen omgeving, met professionele zorg als aanvulling, niet als vertrekpunt. Dit idee van ‘netwerkzorg’ vraagt om meer samenwerking, minder schotten in de zorg en technologie die processen ondersteunt in plaats van compliceert.”


De cliëntreis als leidraad voor innovatie
Voordat Nedap Ons® werd geïmplementeerd, nam Carintreggeland haar zorgprocessen volledig onder de loep. Daarbij waren de medewerkers als deskundigen van het zorgproces en BeBright als samenwerkingspartner belangrijk. De organisatie koos voor een integrale aanpak, met de cliëntreis als leidraad. In plaats van versnipperde zorg waarbij cliënten steeds opnieuw hun verhaal moeten doen, streeft Carintreggeland naar een zorgproces dat aansluit bij de behoeften van de cliënt. Erna ten Hoeve, manager I&A en programma-eigenaar van Samen Anders op Weg bij Carintreggeland: “De cliënt mag geen last hebben van de organisatorische schotten tussen bijvoorbeeld wijkzorg, intramurale zorg en palliatieve zorg. Wanneer onze zorg één geheel vormt, zijn we ook als organisatie flexibeler.”

De zorgprocessen waren leidend bij het selecteren van een nieuw ECD. Erna: “In plaats van een traditionele eisenlijst hebben we leveranciers gevraagd hoe zij onze manier van werken konden ondersteunen. Hierbij keken we naar het dossier, maar bijvoorbeeld ook naar processen rondom medicatie en plannen & roosteren.” 


Van maatwerk naar uniforme processen
De keuze viel uiteindelijk op Nedap Ons®, omdat het systeem zowel extramurale als intramurale zorgprocessen integraal kan ondersteunen. Mark Mevius, projectleider van implementatieprocessen, ECD en Plannen en Roosteren bij Carintreggeland: “We wilden af van maatwerk en hebben gekozen voor uniformiteit en eenvoud. Met Ons® kunnen medewerkers intuïtiever werken, terwijl de data moeiteloos met de cliënt meereist door het hele zorgproces.”

Om de processen naadloos te integreren in de applicatie, werkte Carintreggeland nauw samen met implementatiepartner Quattri. Mark: “De laatste stap in het herschrijven van onze processen was dat we ook Quattri hebben laten meekijken. Door deze harmonisatieslag wisten we dat hetgeen dat we hadden bedacht ook werd ondersteund door de nieuwe applicatie.”


Medewerkers staan centraal
Carintreggeland koos voor een aanpak waarin medewerkers centraal stonden bij de implementatie van Nedap Ons®. Mark: “We wilden dat onze mensen zich eigenaar voelden van de verandering.” Hiervoor werden zogenaamde ‘aanjagers’ aangesteld: medewerkers die extra training kregen en als aanspreekpunt fungeerden voor hun teams. Daarnaast ontwikkelde de zorgorganisatie micro-learnings: korte, praktische cursussen die medewerkers op eigen tempo konden volgen.

Een hoogtepunt in dit proces was een grootschalig evenement in oktober. Hier maakten de medewerkers van Carintreggeland kennis met de vernieuwde processen, het nieuwe ECD en het nieuwe plan- en roostersysteem. In zeven dagen tijd namen ruim 4.200 medewerkers deel aan workshops en informatiesessies, volledig georganiseerd door hun collega’s.

Mark: “We wilden van de livegang ook een feestje maken. Zo’n traject kost veel tijd en energie van alle medewerkers. Het ging niet alleen om het leren van nieuwe vaardigheden, maar ook om enthousiasme creëren voor de verandering.” Deze aanpak bleek succesvol. Erna: “De positieve reacties van medewerkers lieten zien dat we op de juiste weg zitten. We hebben onze processen aangepast en gestandaardiseerd en Ons® ondersteunt daarbij. Het ECD voelt intuïtief aan en maakt het werk eenvoudiger. Dat was wat we onder andere wilden bereiken.”


Succesvolle livegang en eerste resultaten
Op 1 november 2024 ging Carintreggeland officieel live met Nedap Ons®. Ondanks de grote veranderingen verliep de overgang soepel. Mark: “We hadden verwacht dat er veel vragen zouden zijn, maar het aantal telefoontjes naar ons serviceteam bleef opvallend laag. Dit bevestigt dat onze voorbereiding en aanpak gewerkt hebben.”

De eerste resultaten zijn veelbelovend: minder administratieve lasten, een betere samenwerking tussen afdelingen en meer tijd voor zorg. Erna: “Het is opvallend hoeveel mensen al gewend zijn aan de nieuwe manier van werken. We merken dat medewerkers sneller kunnen schakelen en cliënten profiteren van een zorgproces dat hen volgt, in plaats van andersom. In het eerste half jaar na livegang gaan we evalueren en de kwaliteit borgen. Zoals we hebben afgesproken.”


Medewerkersreis en netwerkzorg 
Met de nieuwe werkwijze en de implementatie van Nedap Ons® heeft Carintreggeland een stevige basis gelegd voor verdere ontwikkelingen. De organisatie kijkt nu naar de volgende stap: de medewerkersreis. Erna: “Net zoals we de cliëntreis hebben herschreven, willen we dit ook doen voor onze medewerkers. Het doel hierbij is om interne processen verder te stroomlijnen en de administratieve lasten te verminderen. Daardoor kunnen we efficiënter werken en dat is nodig in deze krappe arbeidsmarkt. Met de ervaring die we nu hebben opgedaan zien we dit proces met vertrouwen én plezier tegemoet.” 

Daarnaast speelt Carintreggeland een voortrekkersrol in regionale projecten zoals de IZA-aanvraag: ‘Versneld verbinden’. Dit initiatief, waarin Nedap partner is, moet zorgorganisaties in de regio helpen om zorgdata veilig en efficiënt beschikbaar te stellen waar nodig en samenwerking te verbeteren. Erna: “In Twente maken veel VVT-instellingen al gebruik van Ons®, wat de implementatie van een regionale digitale snelweg enorm versnelt.”

Door de zorgketen digitaal aan elkaar te verbinden, ontstaat er ruimte voor zorgtransformatie over vele assen. Zo kunnen zorgverleners in de toekomst sneller en efficiënter samenwerken, wat niet alleen de zorg voor cliënten verbetert, maar ook de werkdruk voor medewerkers verlaagt. Inge: “We hebben al veel bereikt binnen onze eigen organisatie, maar netwerkzorg is de toekomst. Door regionaal samen te werken, kunnen we met dezelfde mensen meer kwaliteit leveren.”


Flexibel en wendbaar naar de toekomst
Carintreggeland laat zien hoe wendbaar een grote organisatie kan zijn. De combinatie van een duidelijke visie, een procesgedreven aanpak en betrokken medewerkers heeft geleid tot een succesvolle transformatie. Toch ziet de organisatie dit pas als het begin.

Inge: “We blijven onszelf verbeteren. De zorg verandert continu, en wij veranderen mee. En natuurlijk hebben we nog een wensenlijst. Maar door de samenwerking met Nedap, onze nieuwe werkwijze en de cultuur van samenwerking die we hebben gecreëerd, hebben we er alle vertrouwen in dat we de uitdagingen van morgen aankunnen.”

prod v5.8.5