SmartMed koppelen met Ons Medicatie
Ons Medicatie is een onderdeel van de Ons® Suite van Nedap, dat veel (thuis)zorgorganisaties in Nederland gebruiken. Werk je samen met één of meerdere zorgorganisaties die Ons® gebruiken, dan kun je in overleg met de organisatie een koppeling maken tussen jouw SmartMed-omgeving en Ons® Medicatie.
Starten met Ons Medicatie
- Vraag het activeren van de koppeling aan door te mailen naar servicedesk@smartmed.world.
- Vraag via het formulier hieronder een verzoek in om toegang te krijgen tot het portaal ‘Ons® Medicatie voor Apotheken’.
- De koppeling is geactiveerd zodra SmartMed laat weten dat het is doorgevoerd. Je ontvangt een terugkoppeling wanneer Ons® Medicatie gebruikt kan worden.
- Je kunt aan de slag! Lees de handleiding van SmartMed voor een goede start.
- Het is verstandig om regelmatig te controleren of de informatie in Ons® Medicatie overeenkomt met de informatie in het AIS. Dit doe je via het portaal Ons Medicatie voor Apotheken.
Veelgestelde vragen
Kom je er niet uit? Misschien staat het antwoord op jouw vraag hieronder.
Hoe werkt de koppeling tussen Ons Medicatie en SmartMed?
Vanuit het AIS stuur je via de distributiegroep(en) de toedienlijsten naar Ons® Medicatie. De handleiding van FarmaSys over deze exportfunctionaliteit vind je hier.
Wat kost de koppeling?
Nedap brengt geen kosten in rekening. Het activeren van de koppeling kan kosten met zich meebrengen vanuit SmartMed. Neem contact met hen op voor meer informatie.
Wat moet ik registreren als de toedienhoeveelheid niet bekend is?
Als medicatie op geplande momenten gegeven moet worden, maar de hoeveelheid wordt bepaald door een extern schema (bijvoorbeeld bloedverdunners of insuline) dan kan je in het toedienschema volstaan met een placeholder op de geplande tijden. De zorgmedewerker kan dan de toedienhoeveelheid toevoegen op een toedienlijst en dit via een dubbele controle (op afstand) toedienen.
Hoe werkt Ons® Medicatie met ‘zo nodig’ medicatie?
Als medicatie is gekenmerkt als ‘zo nodig’ negeert Ons® Medicatie een eventueel toedienschema. Zo nodig = zo nodig, dit kan dus niet op geplande momenten. Zo nodig medicatie staat altijd op de toedienlijst.
Heb ik een verwerkersovereenkomst nodig?
Nedap treedt op als verwerker voor zorgorganisaties die gebruik maken van de Ons® Suite. Nedap haalt of ontvangt de toedienlijsten van de apotheek op in opdracht van de zorgorganisatie. Hierbij is de zorgorganisatie de verwerkingsverantwoordelijke voor de data.
Het verwerken van de toedienlijsten valt in deze situatie onder de verantwoordelijkheid van de zorgorganisatie. De zorgorganisatie heeft een verwerkersovereenkomst met Nedap, waar jij als apotheker een verwerkersovereenkomst hebt met jouw AIS-leverancier. Een verwerkersovereenkomst tussen de apotheek en Nedap is hierdoor niet nodig voor het opzetten van de koppeling. Voor het gebruik van het portaal ‘Ons Medicatie voor Apotheken’ teken je wel een verwerkersovereenkomst met Nedap.
Wat moet ik instellen als er een nieuwe zorginstelling start met Ons® Medicatie?
Als apotheek koppel je één keer met Ons® Medicatie. De toedienlijsten worden door Ons® Medicatie aan de juiste cliënt gekoppeld, rechtstreeks in de software voor de zorgorganisatie.
Mijn AGB-code wijzigt, wat moet ik doen?
Indien jullie gebruik maken van het portaal Ons Medicatie voor Apotheken dien je je hier opnieuw voor aan te melden (met de nieuwe AGB-code) middels het formulier hieronder.
Geef de wijziging ook door aan de zorgorganisaties die jullie voorzien van toedienlijsten, zij moeten deze wijziging ook verwerken in de dossiers van de cliënten.
Vraag toegang tot het portaal ‘Ons Medicatie voor Apotheken’ aan:
Contact
Contact voor de apotheker
support-apotheken@nedap-healthcare.com