“We realiseren ons nu nog meer waarvoor we dit eigenlijk doen”
Als voorzorg tegen het coronavirus hebben zorginstellingen hun deuren gesloten voor bezoek van buitenaf. Om op de hoogte te blijven van hoe het gaat met hun vader, moeder of kind maken steeds meer mensen gebruik van de gratis app Caren. Deze persoonlijke gezondheidsomgeving geeft naasten direct inzicht in de zorggegevens en planning van een cliënt. De afgelopen week kwamen er meer dan 20.000 gebruikers bij. Hoe gaat het team achter Caren om met deze uitdagende tijden?
Team Caren bestaat uit 10 medewerkers van Nedap Healthcare: 3 support medewerkers en 7 ontwikkelaars. Alieke Graas, support medewerker: “We zijn momenteel vooral druk met het beantwoorden van vragen. Er zijn veel nieuwe gebruikers bij gekomen en deze lopen soms vast bij het aanmaken van een account of het vinden van hun weg binnen de app. Daarnaast zijn we ook bezig om zorgaanbieders te ondersteunen, zowel telefonisch als via tickets.”
Samenwerken op afstand
Alle leden van team Caren werken nu thuis. Sytze Loor, product verantwoordelijke & ontwikkelaar: “Qua werkzaamheden loopt alles gewoon door, maar de manier van communiceren is anders. Je kunt niet even bij iemand langslopen. Maar we maken er samen het beste van. Zo hadden we afgelopen week een online vrijdagmiddagborrel met meer dan 100 deelnemers.”
De ontwikkelaars van team Caren kunnen op afstand prima met elkaar werken. Ze blijven de applicatie verder verbeteren en nieuwe functies toevoegen. Momenteel voornamelijk op basis van gebruikersfeedback. Sytze: “We merken dat zorgaanbieders in deze crisistijd komen met hele specifieke vragen. Bijvoorbeeld of ze alle aangesloten cliënten en mantelzorgers in één keer een bericht kunnen sturen vanwege de coronacrisis. Ook is er vraag naar chatten of beeldbellen binnen de app. We bespreken in het team wat haalbaar is en hoe we zo goed mogelijk kunnen inspelen op deze vragen.”
De technische mogelijkheden om nieuwe ideeën uit te voeren zijn er, maar ook in deze periode blijft het belangrijk om de gegevens en privacy van cliënten te beschermen. Sytze: “Bij alles wat we doen denken we eerst na over de veiligheid. We houden ons aan de meest strikte standaarden wanneer het gaat om de uitwisseling van gegevens.”
Alieke: “Ik merk dat we mensen echt iets bieden in deze tijden. We krijgen veel positieve reacties: ‘superbedankt dat jullie ons hiermee helpen’ en ‘wat is dit toch een fantastisch middel’. Daar word ik heel enthousiast en blij van, want dit is waarom we het doen.”
“Ik merk dat we mensen echt iets bieden in deze tijden.”
Alieke Graas
support medewerker
Veilig overleggen en volgen hoe het gaat
Wanneer cliënten hun familieleden of mantelzorgers uitnodigen hebben deze via Caren direct inzage in dagelijkse rapportages. Wanneer een zorgverlener iets invoert in het systeem is het binnen een paar minuten zichtbaar in de app. Sytze: “Wat momenteel ook veel gebruikt wordt is dat mantelzorgers en cliënten via Caren communiceren met de zorg. Zo stemmen ze op afstand samen dingen af.”
Veel mensen zijn nu meer thuis, maar mogen niet op bezoek bij kwetsbare groepen, zoals ouderen. Alieke: “Dit is de grootste groep gebruikers die we ondersteuning bieden met Caren. Veel ouderen willen ook graag gevolgd worden, zodat de mensen in hun omgeving weten hoe het met hen gaat.”
Naast ouderen zijn er ook kinderen die niet meer worden bezocht, omdat instellingen tijdelijk gesloten zijn. Alieke: “Het is natuurlijk bizar wanneer je als ouder je kind niet meer kunt zien. Caren is dan een mooi middel om ze op een veilige manier te volgen, terwijl je niet continu contact hebt. Zo heb je het gevoel dat je erbij bent of in ieder geval weet wat er in hun leven gebeurt.”
Sytze: “Het gebrek aan persoonlijk contact tussen collega’s onderling zorgt voor iets meer uitdaging, maar wij kunnen dit opvangen. Voor mensen die in de zorg werken of die zorg nodig hebben is deze periode zo verschrikkelijk uitdagend. Ik gun het ze van harte dat dit snel voorbij is.”
“Het gebrek aan persoonlijk contact tussen collega’s onderling zorgt voor iets meer uitdaging, maar wij kunnen dit opvangen.”
Sytze Loor
product verantwoordelijke & ontwikkelaar
Voldoende capaciteit voor de toekomst
Op dit moment heeft Caren 341.000 actieve gebruikers. Hier komen dagelijks veel aanmeldingen bij. Het team voorziet vooralsnog geen problemen; de applicatie is berekend op een groot aantal gebruikers. Sytze: “Omdat er nu meer gecommuniceerd wordt via Caren neemt de druk op het systeem iets toe. Dat is ook logisch in deze tijd.” Ook support heeft nog voldoende capaciteit. Alieke: “Op werkdagen reageren we standaard binnen 24 uur. En dat kunnen we nog steeds waarborgen.”
De sociale afstand en andere voorzorgsmaatregelen bieden ook perspectief op de taak van team Caren in het grote geheel. Sytze: “We realiseren ons nu nog meer waarvoor we dit eigenlijk doen. En dat is heel waardevol in deze tijd. Wanneer je als mantelzorger kunt volgen wat er gebeurt met bijvoorbeeld je oma of moeder, is dat een hele geruststellende gedachte. Zo weten ze dat de zorg ondanks de coronacrisis gewoon doorgaat en er kwaliteit wordt geleverd.”